Výsledky vyhledávání v sekci Novinky na dotaz grilovat zdravěji

Grilovat zdravě. Jde to?

access_time17. květen 2020personRedakce

K létu neodmyslitelně patří oblíbené grilování. Maso, ryby nebo zelenina na grilu, to jsou pochoutky, které si prostě nedokážeme odepřít. Bohužel, tato úprava masa není příliš zdravá. Proč? Při grilování totiž vznikají karcinogenní látky, které podporují rakovinné bujení. Dá se tento jev nějak minimalizovat? Ano, jde to. Stačí jen dodržovat při grilování několik pravidel. Pojďme se podívat, jak lze grilovat zdravěji.K létu neodmyslitelně patří oblíbené grilování. Maso, ryby nebo zelenina na grilu, to jsou pochoutky, které si prostě nedokážeme odepřít. Bohužel, tato úprava masa není příliš zdravá. Proč? Při grilování totiž vznikají karcinogenní látky, které podporují rakovinné bujení. Dá se tento jev nějak minimalizovat? Ano, jde to. Stačí jen dodržovat při grilování několik pravidel. Pojďme se podívat, jak lze grilovat zdravěji. Při grilování nebo jakémkoli opékání masa nad otevřeným ohněm se rozkládá v mase (nebo jiné potravině) tuk, který odkapává na rozžhavené uhlí či dřevo. Jakmile se spálí, přichází spalina, vznesená teplým vzduchem nahoru, do kontaktu s masem. Obecně platí, že čím je potravina, kterou grilujeme, tučnější, tím více se během grilování vytvoří karcinogenních látek. S karcinogeny není radno si zahrávat. Mohou totiž zapříčinit rakovinné bujení v orgánech.  Jaké zásady a pravidla tedy při grilování dodržovat, abychom nemuseli mít strach s karcinogenních látek? Údržba roštuPo každém grilování očistěte rošt pomocí drátěného kartáče, aby byl dobře připraven k dalšímu použití. Je běžné, že lidé čistí rošty stylem: nechám to opálit. To je ale špatně. Kartáč zbaví mřížku spálených kousků, které přicházejí při dalším grilování do kontaktu s potravinami. Stejně, jako rošt zbavujeme připálených částeček, je potřeba jej i umýt a odmastit. Uhlí, dřevo, briketyPokud chcete zdravěji grilovat, zajímejte se vždy o to, na čem grilujete. Někdo používá jen dřevo, někdo zase uhlí či brikety. Co se týče dřeva, vyhněte se borovému dřevu a také tomu, které obsahuje hodně smůly. Většinou je lepší používat uhlí než brikety, protože obsahuje méně popela. Velmi dobře jsou na tom kokosové brikety, ze kterých se neuvolní tolik kouře a jsou více ekologické. Co grilovat?Lépe než maso je na tom zelenina a ryby. Asi nejhůře jsou pak na tom uzeniny, které obsahují hodně tuku, který během grilování nebo opékání odkapává na uhlíky. Takže pověstné špekáčky jsou vlastně tím nejhorším. Odkapávající tukKdyž grilujete cokoli, z čeho odkapává tuk, je vhodné potravinu otáčet pomocí kleští. Jakmile ji propíchnete, tuk a šťáva vyteče na rozpálené uhlíky a uvolní se karcinogeny. Marinády Už při připravování marinády, ve které budete maso grilovat, přemýšlejte. Pokud do marinády přidáte např. cukr nebo med, snadno se připálí a vzniká tedy více karcinogenních látek. Výhodné je připravovat marinády s přídavkem citronu nebo octa, které dokáží maso ochránit před proniknutím karcinogenů dovnitř. Připálené nejezteJakmile maso připálíte, takže jsou na něm spálené tmavé až černé kousky, nejezte je. Pokud je to možné, odstraňte je z masa. Právě ony totiž obsahují karcinogenní látky ve větší míře. AlternativyKromě klasického grilu, na kterém oceňujeme zejména to, že maso skvěle chutná, existují také grily, na kterých lze potraviny grilovat zdravěji. Oblíbený je např. vodní gril, který funguje tak, že tuk neodkapává na rozžhavené uhlí, ale do nádoby s vodou, takže uvolněné karcinogeny se nedostávají ke grilované potravině. Zdravější je také grilování na lávovém kameni nebo elektrickém grilu. 

folder_openPřiřazené štítky